wegwijs in verkeer 
Het Verkeershuis
 

Expats in het Nederlandse verkeer

CONTINUE IN ENGLISH


 

Het wegennet van Nederland kent ongeveer 135.000 openbare wegen en heeft de grootste autosnelwegdichtheid van Europa. Daarnaast beschikt Nederland over een zeer goede fietsinfrastructuur. Maar ervaren buitenlanders dat ook zo? 
Vaak kan van kennismigranten het rijbewijs uit het land van herkomst omgewisseld worden. Een theorie- en praktijkexamen bij het CBR afleggen is dan niet nodig. Wist u overigens dat in de regio Eindhoven tussen de 20.000 en 25.000 kennismigranten wonen? Lees hieronder hoe expats het Nederlandse verkeer ervaren en conclusies uit een onderzoek van Een Vandaag.

 

 




bron: Eenvandaag.avrotros.nl


Duizenden expats kunnen geen meter autorijden, maar krijgen wel hun Nederlands rijbewijs. Daarover wordt nu de noodklok geluid. Dit meldt EenVandaag. Aan de hand van een paar voorbeelden wordt de huidige schrijnende situatie in beeld gebracht. Expats die naar Nederland komen mogen hun buitenlandse rijbewijs zonder voorwaarden omruilen voor een Nederlands rijbewijs. Dat werd in 1995 bepaald door de minister. Nederland moest op die manier aantrekkelijker worden voor kenniswerkers. Nederland is het enige land in de EU dat deze mogelijkheid aanbiedt aan expats.

Jaarlijks maken zo’n 6500 expats gebruik van die mogelijkheid. Maar de verwachting is dat dit aantal snel toeneemt, omdat het aantal expats in een rap tempo stijgt. In 2012 kwamen nog zo’n 4000 kenniswerkers naar Nederland. In 2019 waren dit er al meer dan 12.000. Verreweg de meesten zijn afkomstig uit India, zo’n 40 procent. En juist daar wordt volgens rijleraar Ramjiawan nogal ruim omgegaan met het begrip ‘verkeersveiligheid’.





‘Regeling moet worden aangepast’

Ook hoogleraar transportbeleid Bert van Wee snapt niets van de regeling. “Die moet sowieso aangepast worden. Veel expats kunnen in hun eigen land al niet rijden, laat staan hier. Maar het is ook geen eerlijke regeling. Je moet mensen geen privileges geven vanuit economische belangen, waardoor zij zich niet aan verkeersveiligheid eisen hoeven te houden.” Toch lijkt demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen niet van plan om deze regeling snel te wijzigen. Op vragen van het CDA reageerde ze als volgt: “Wij hebben na overleg met het OM en de politie niet kunnen constateren dat er bij hen signalen zijn over negatieve effecten voor de verkeersveiligheid veroorzaakt door de expats. Er zijn ook geen signalen over verkeersonveiligheid in de cijfers van die kleine groep.” 


De Indiase Charu Dabhade heeft haar veertiende rijles. Ze heeft nog veel moeite met schakelen en de auto recht op de weg houden. In haar eentje rijden kan ze zeker nog niet. "Dan is ze echt een gevaar voor anderen," zegt haar rijleraar. Toch staat Charu niets in de weg om zelfstandig de weg op te gaan, want dat felbegeerde roze pasje heeft ze allang in haar bezit. Tot haar eigen verbazing ontving Charu 2 jaar geleden een Nederlands rijbewijs toen ze als kenniswerker naar Nederland kwam. Het enige wat ze hoefde te doen, was haar rijbewijs uit India en haar identiteitsbewijs laten zien. "Ik was zo blij dat ik geen rijexamen hoefde te doen hier. Dat scheelt me veel theorie leren. Maar ik wil wel veilig de weg op kunnen, dus heb ik er toch voor gekozen lessen te nemen."

Ik heb zelf Indiase roots. Ik weet hoe makkelijk je daar aan een rijbewijs komt. De meesten kopen hem bij het gemeentehuis voor een paar honderd roepie. Ze hebben dan nog nooit in een auto gereden." Recent onderzoek onderbouwt dit. Zes op de tien Indiërs met een rijbewijs zou nog nooit achter het stuur hebben gezeten.


'Ze kunnen helemaal niks'
Ramjiawan merkt het ook aan de expats die rijles nemen en naast hem in de auto zitten: "Ik heb er al honderden gehad die gewoon niet kunnen autorijden, maar wel een rijbewijs hebben." Ook rij-instructeur Shelly Kashyap vertelt over zeker vijftig leerlingen die wel het roze pasje hadden, maar nog helemaal geen rijvaardigheden. "Ze kunnen helemaal niks. Niet remmen, niet koppelen en niet sturen. Je moet helemaal vanaf het begin beginnen."
Charu heeft wel verkeerslessen en een verkeersexamen gedaan in India, maar dat ging er heel anders aan toe dan in Nederland. "Een Indiaas rijexamen is veel makkelijker dan hier in Nederland. Daar rijd je tijdens je examen op een afgelegen terrein. Ik hoefde niet in het verkeer te rijden, ik heb geen rotondes hoeven doen en ik heb ook niet op de snelweg gereden. Hier is alles anders."
Privileges. Lang niet alle expats zijn zo gemotiveerd als Charu. Veel van hen nemen geen rijlessen.

Expats: 'Vechten voor plek op Nederlandse weg'. december 2019
over de mening van in Nederland woonachtige buitenlanders over de Nederlandse wegen.
Huurautoverzekering.com vroeg aan vier expats die al een lange tijd in Nederland wonen wat ze van onze verkeersborden, stoplichten, fietsers en het wegennet in het algemeen vinden. 




‘Snelwegen in Nederland zijn geweldig!’, zo vindt de 31-jarige Deepa Paul, afkomstig uit de Filipijnen. Maar aan de andere kant ‘zijn de Nederlandse wegen in de stad een ander verhaal. Ik woon in Amsterdam en de wegen zijn er smal, druk en hobbelig, daar valt nog wel wat te verbeteren.’
De wegen in de Filipijnen zijn niet van zeer goede kwaliteit en worden slechter naarmate je verder de stad uit gaat. ‘Een nationale weg in veel provinciale steden en dorpen bestaat uit een smalle tweebaansweg. En hoewel fietsen in de Filipijnen aan populariteit wint, is fietsen in Manilla nog steeds alleen weggelegd voor zeer dappere mensen!’

Amanda van Mulligen komt uit Groot-Brittannië en woont sinds 14 jaar in Nederland. Zij vindt de snelwegen in Nederland ook uitstekend. ‘Ze zijn goed onderhouden, duidelijk en de bewegwijzering maakt navigeren gemakkelijk. Wel moet ik zeggen dat het voor een buitenlander de nodige uitdagingen met zich mee brengt.  
Van Mulligen vindt het rekening houden met de variatie van voertuigen soms nogal lastig. ‘Ik heb altijd het gevoel alsof ik voor mijn plek op de weg moet vechten. Ik moet veel meer rekening houden met fietsers en scooters dan in Engeland, omdat hier in Nederland de fietsers meestal voorrang hebben.’ Daarnaast vindt Amanda het ook nog steeds lastig om te wennen aan het principe ‘voorrang van rechts’.’

Aniska Elin uit Peru vindt dat Nederland een hoge verkeers- veiligheid heeft. ‘Een van de leukste dingen aan Amsterdam is dat je altijd een fietsroute kunt vinden naar je bestemming. Ook zijn de stoplichten accuraat. Ze voorkomen echt veel ongelukken tussen automobilisten en fietsers.’ Bijna alle expats vinden het wegennet in Nederland beter dan in het land waar zij vandaan komen en vinden ook dat er grote verschillen zijn. 

Elin was in 2011 voor het laatst in Peru en reisde toen over de Pan American Highway van Lima naar het noorden van Peru. ‘Deze snelweg behoort tot een van de betere kwaliteitswegen in Peru, alleen kun je deze nog steeds niet vergelijken met de wegen in Nederland.’

‘In Roemenië wordt de auto ook veel in steden gebruikt’, stelt Marin. ‘De wegen zijn er breder maar ook altijd overvol. Ik vind de Nederlandse wegen rustiger en minder stressvol.’ Fietsen in Roemenië gebeurt nauwelijks. ‘Het is vrijwel onmogelijk om op de Roemeense wegen te fietsen, dat zou te gevaarlijk zijn. In Roemenië is er namelijk geen fietsinfrastructuur. ‘Om de verkeersborden te lezen is het soms noodzakelijk dat je de Nederlandse taal begrijpt. Vooral bij tijdelijke verkeersborden waar het gaat om omleidingen of wanneer er wegwerkzaamheden zijn.



Lees HIER meer over expats die moeten wennen aan onze fietscultuur 


continue in English

 
 
E-mailen
Bellen
Info